با بیش از 20000 پروژه ,مقاله , تحقیق , پاورپوینت , طرح توجیهی , کارآفرینی و کارآموزی
برای حمایت از کودکان مبتلا به سرطان کلیک کنید

اطلاعیه فروشگاه

با سلام و عرض ادب، در هنگام خرید حتما روی دکمه تکمیل خرید در صفحه بانک کلیک کنید تا پرداخت شما تکمیل شود مراحل پرداخت را تا آخر و دریافت کدپیگیری سفارش انجام دهید ؛ در صورتی که نتوانستید پرداخت الکترونیکی را انجام دهید چند دقیقه صبر کنید و مجددا اقدام کنید و یا از طریق مرورگر دیگری(فایرفاکس ، کروم ) وارد سایت شوید و یا اینکه بانک عامل را تغییر دهید.پس از پرداخت موفق لینک دانلود به طور خودکار در اختیار شما قرار میگیرد و به ایمیل شما نیز ارسال میشود. بازدیدکنندگان محترم جهت هر گونه سوال در مورد محصولات با شماره 09364219976 تماس بگیرید (تلگرام،واتس آپ، پیامک)مشتریان محترم در صورت ناموفق بودن در خرید با شماره بالا در ارتباط باشید تا فایل مورد نظر ایمیل و ارسال گردد

گزارش كارآموزي مترو شیراز

گزارش كارآموزي مترو شیراز

توضیحات بیشتر و دانلود فایل *پایین مطلب *, فرمت فايل: Word  قابل ويرايش و آماده پرينت.

تعداد صفحه :49

قابل اطمینان ازجامع و کامل بودن پروژه کارآموزی

 

چكيده

 

آنچه در اين گزارش گردآوري شده حاصل كارآموزي يكماهه اينجانب در مترو شيراز مي باشد كه با استفاده مشاهدات شخصي و منابع محدودي كه در دسترس بوده سعي شده است كه تا حد ممكن كامل وبدون عيب باشد.

 

در فصل اول اين گزارش تاريخچه كوتاهي از تاريخچه مترو و همچنين روش اتريشي(NATM ) وپيدايش آن ارائه شده است.

 

در فصل دوم مطالعات زمين شناسي مربوط به مترو شيراز آورده شده است.فصل سوم محتوي مشخصات كلي ايستگاه مترو محل كارآموزي و مختصات آن مي باشد.

 

در فصل چهارم كه مهمترين بخش اين گزارش محسوب مي شود روش حفر قطعه مورد نظر و مراحل انجام كار گنجانده شده است. و در پايان در فصل پنجم موانع و مشكلات حفر مترو در شهر وهمچنين كارآموزي در آن محل ذكر شده است.

 

اميد است كه اين گزارش بتواند فضاي كارآموزي مترو و مراحل كار را به خوبي در ذهن خواننده به تصوير بكشد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فصل اول :

 

تاريخچه مترو و روش اتريشي

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مترو و تاریخچه ی آن

 

در دهه 1840 ميلادي شهر لندن يكي از انبوه‌ترين و آلوده‌ترين شهرهاي جهان بود. همه‌ي پايانه‌هاي راه‌آهن اصلي شهر در پيرامون شهر قرار داشتند و حلقه‌اي را ساخته بودند كه هزاران مسافر بايد از آن جا به مركز شهر جابه‌جا مي‌شدند. در آن زمان شيوه‌ي كارآمد و آسايش‌بخشي براي جابه‌جايي آنان وجود نداشت و اين دشواري باعث شد در سال 1855 كميته‌ي ويژه‌اي براي بررسي دشواري رفت و آمد و پيدا كردن چاره‌اي براي آن بنيان‌گذاري شود.

 

در آن كميته پيشنهادهاي گوناگوني مطرح شد؛ از جمله، ادامه‌ي خط‌هاي راه‌آهن تا مركز شهر و افزايش پهناي خيابان ها و جاي گذر پياده‌ها. بيش‌تر پيشنهاد‌ها بسيار هزينه‌بر بود و به ويراني و بازسازي بخش‌هاي گسترده‌اي از مركز شهر نياز داشت. پيشنهادي كه به نظر اغلب افراد عضو كميته براي حل دشواري رفت و آمد در لندن آن روزگار مناسب آمد، راه آهن زير زميني بود كه ايستگاه‌هاي اصلي را به يكديگر پيوند مي‌داد.

 

آن پيشنهاد توجه‌ي چالز پيرسون شهردار آن زمان لندن را به خود جلب كرد. او باور داشت با اين كار به كارمندان و كاركنان امكان مي‌دهيم براي كار به مركز شهر بيايند و سپس به حومه شهر كه سالم‌تر است و آب و هواي بهتري دارد، بازگردند. به اين ترتيب، نخستين شركت متروي جهان با پشتيباني او در لندن پايه‌گذاري شد و سرانجام، نخستين راه‌آهن زيرزميني جهان در سال 1863 بازگشايي شد. نزديك 40 هزار نفر در روز نخست جابه‌جا شدند و در شش ماه نخست، روزانه 26500 مسافر از آن بهره مي‌گرفتند.

 

مترو با دود اضافه

 

هر چند طرح راه آهن زيرزميني در همان روزهاي نخست كارآمدي خود را به همگان نشان داد، دو عامل از گسترش آن جلوگيري كرد. نخست، در آن زمان هنوز قطار برقي ساخته نشده بود و لوكوموتيوهاي بخاري لندن با ذغال‌سنگ كار مي‌كردند كه از سوختن آن دود زيادي آزاد مي‌شد. براي حل اين دشواري، مخزن ويژه‌اي را زير ديگ بخار كار گذاشتند تا دود آزاد شده در آن اندوخته شود . اما اين طرح به خوبي كار نكرد و مسافران مجبور بودند دود را در شش‌هاي خود انباشته كنند!

 

دوم ، در آن زمان روش‌هاي كندن زمين ، به گونه‌اي كه امروزه انجام مي‌شود، ابداع نشده بود و تونل‌ها به شيوه‌ي "كندن و پوشاندن" ساخته مي‌شدند. به اين صورت كه كانال بزرگي در مسير مورد نظر مي‌كندند و با ساختن ديواره و پوشاندن روي كانال، تونل مي ساختند. روشن است كه با اين شيوه نمي‌شد مترو را به مركز شهر نزديك كرد؛ زيرا، بسياري از ساختمان‌هايي كه در راه كانال قرار داشتند، بايد ويران و بازسازي مي‌شدند.

 

متروي بادي و تونل چوبي

 

يك مخترع امريكايي به نام آلفرد بيچ راه حلي براي دشواري نخست پيشنهاد كرد:" يك لوله، يك ماشين و يك پنكه‌ي نيرومند، چيز ديگري لازم نيست !" بر اساس طرح او، مي توان تونلي استوانه‌اي از چوب ساخت و اتاقكي چوبي را به كمك فشار هوايي كه دو پنكه‌ي نيرومند موجود در دو انتهاي تونل فراهم مي‌كنند، ‌بين دو سوي آن جابه‌جا كرد.

 

طرح آلفرد بيچ به پشتوانه مالي نياز داشت. اما شهردار وقت نيويورك نه تنها از اين طرح پشتيباني نكرد بلكه هر گونه طرح جابه‌جايي زيرزميني را براي اين شهر نامناسب مي‌دانست. چرا چيزي كه براي لندن خوب بود، براي نيويورك نامناسب بود! به نظر مي رسد، شهردار وقت نيويورك از راننده‌هاي تاكسي كه تصور مي‌كردند با طرح جابه‌جايي زيرزميني كار خود را از دست مي‌دهند، رشوه مي‌گرفته است.

 

آن مخالفت‌ها باعث شد مخترع امريكايي طرح خود را پنهاني آزمايش كند. او تونل خود را بين دو خيابان نزديك جاي كارش ساخت و پس از اطمينان از موفقيت‌آميز بودن نخستين " متروي بادي"، در سال 1867 همگان را به تماشاي آن فراخواند. در نمايشگاه كه به همين منظور تشكيل شد، قطعه‌اي از تونل را به سقف آويزان كرده بودند. دستگاه او مي‌توانست فقط ده نفر را جابه جا كند. با وجود اين، پيش از بسته شدن نمايشگاه، نزديك 170 هزار نفر از آن سواري گرفتند.

 

هر چند فكر جالب آلفرد بيچ، جاي آفرين دارد، اما روشن است جابه‌جايي انبوه جمعيت به جاهاي گوناگون شهر بزرگي مانند نيويورك، كار نه تنها چند پنكه، بلكه هزاران پنكه هم نبود. از اين رو، دشواري متروهاي دودي تا اختراع لوكوموتيو برقي در سال 1905 هم‌چنان پابرجا بود.

 

تاريخچه مترو در ايران:


 


 

 

سابقه بحث و گفتگو درباره احداث قطار شهري در تهران 110 سال قبل باز مي گردد. تاسيس ترامواي شهري از جمله نكات پيش بيني شده در امتياز نامه اي بود كه بارون ژوليوس دو رويتر در عهد ناصرالدين شاه روي كاغذ آمد.
در همين سال ها يك خط آهن روزميني كه به واگن اسبي معروف گشت، بين دروازه شهري ري (حضرت عبدالعظيم) و ميدان باغ شاه احداث شد.

سال 1350
شروع مطالعات اجتماعي، اقتصادي و ترافيكي شهر تهران و پيش بيني تغييرات آن براي سال 1370توسط شركت هاي سوفرتو و بهره برداري متروي فرانسه (
RATP).

سال 1353
ارايه گزارش نهايي و انتخاب سيستم مختلط (سامانه مختلط شامل يك شبكه خياباني با يك كمربندي در پيرامون منطقه مركزي و دو بزرگراه براي نواحي تازه ساز شهري و يك شبكه مترو با 7 خط كه به وسيله شبكه اتوبوس راني و تاكسي راني تكميل مي شد)

سال 1354
تصويب قانون تاسيس شركت راه آهن شهري تهران و حومه (مترو)

 

سال 1356
آغاز عمليات اجرايي 

سال هاي 65-1359
توقف كامل طرح به دليل جنگ تحميلي 
سال 1374
عقد قرارداد براي خريد تجهيزات ثابت و متحرك خطوط 1 ، 2 و 5         

سال 1377
افتتاح و بهره برداري از قطار سريع السير تهران - كرج 

سال 1378
افتتاح و بهره برداري از بخش غربي خط 2، از ايستگاه تهران (صادقيه) تا ايستگاه امام خميني (ره)

سال 1380
افتتاح و بهره برداري از نيمه شمالي خط يك از ايستگاه ميرداماد تا ايستگاه علي آباد به طول 6/14 كيلومتر و 17 ايستگاه. 

سال 1381
* افتتاح و بهره برداري از پايانه و تعميرگاه غرب خط 2 متروي تهران
* بهره برداري از خط يك از ايستگاه علي آباد تا حرم مطهر به طول 8/10 كيلومتر و 3 ايستگاه


سال 1382
بهره برداري از بخش شرقي خط 2، از ايستگاه امام خميني (ره) تا بهارستان به طول 2 كيلومتر و 2 ايستگاه

سال 1383
* بهره برداري از ايستگاه ايران خودرو (خط 5)
* بهره برداري از خط 5 از ايستگاه كرج تا گلشهر به طول 10 كيلومتر

سال 1384
* بهره برداري از ايستگاه چيتگر (خط 5)
* بهره برداري از ايستگاه باقرشهر (خط 1)
* افتتاح و بهره برداري از پايانه فتح آباد
* افتتاح نيمه شرقي خط 2 به طول 9 كيلومتر و بهره برداري از ايستگاه هاي دانشگاه علم و صنعت، سرسبز و شهيد مدني

سال 1385
* بهره برداري از ايستگاه هاي سبلان و دروازه شميران
* بهره برداري از ايستگاه هاي نظام آباد و گلبرگ
* بهره برداري از ايستگاه اتمسفر
* بهره برداري از ايستگاه امام حسين (ع)

سال 1386
* بهره برداري از ايستگاه اكباتان 
* بهره برداري از ايستگاه شهدا
سال 1387
* بهره برداري از خط 4 متروي تهران به طول 5/2 كيلومتر از ايستگاه دروازه شميران تا فردوسي

 

 

 

 

 

 

فصل دوم:

مشخصات كلي طرح در قطعه 8

 

 

 

 

 

 

 

عمليات اجرايي قطعه 8 قطار شهري شيراز

مقدمه :

عمليات اجرايي   ايستگاه مطهري و تونلهاي طرفين آن بدليل حجم بالاي عمليات اجرايي و صعوبت   اجرايي پروژه (از نظر تداخل با عوامل شهري) و همچنين مدت زمان كوتاه در نظر گرفته شده جهت اجرا   از 4 جبهه كاري و به صورت24 ساعته انجام مي گيرد.

 

 

 

اهداف طرح :

پروژه قطار شهري شيراز جهت تسريع در رفت و آمد شهروندان و ساماندهي و كاهش عبور و مرور در مسيرهاي پر ترافيك شهر شيراز در حال اجرا مي باشد. عمليات اجرايي قطعه 8 از كيلومتر 738+13 الي 412+14 از مسير اين پروژه اجرا مي گردد كه شامل ايستگاه 16 مطهري و تونلهاي طرفين آن مي باشد.

 

مشخصات طرح :

ججبهه هاي كاري درحال اجراعبارتنداز :

 

  1. ايستگاه مطهري
  2. رمپ دسترسي شماره 1
  3. تونل A و رمپ2
  4. تونلB
  5. تونل C
  6. زيرگذر مطهري

 

وضعيت اجرايي قسمتهاي مختلف پروژه به شرح زير است :

ايستگاه مطهري

عمليات اجرايي سازه ايستگاه مطهري در حدفاصل كيلومتر 056+14 تا 161+14 از مسير قطار شهري شيراز اجرا مي گردد. طول ایستگاه 109.7 متر ، دهانه ورودی ایستگاه 15.72 متر و طول سكوي ايستگاه   102متر می باشد كه به روش زير اجرا مي گردد :

پس از ارائه و تصويب طرح ترافيكي و ابلاغ نقشه هاي اجرايي از سوي مشاور، تخريب آسفالت و حفاري شمعهاي بتني و فلزي آغاز گرديد.

الف) شمعها

كل شمعهاي ايستگاه مطهري 130 شمع مي باشد

ب) سقف ايستگاه

سقف ايستگاه شامل دو قسمت سقف شمالي و سقف جنوبي بود جهت اجراي چاه هاي ضلع جنوبي ايستگاه که در هر قسمت به 5 پارت تقسيم شد، هر 5 پارت قسمت جنوبي به صورت كامل اجرا و سقف جنوبي ايستگاه آسفالت گرديد. سپس ترافيك خيابان از شمال به سمت جنوب هدايت گرديد.

 

             هم تراز نبودن ورودي تونل B با سقف ايستگاه            

پس از اجراي سقف جنوبي عمليات تخريب و خاكبرداري از سقف شمالي ايستگاه آغاز گرديد. كه به دليل برخورد با معارض تاسيساتي از جمله فيبر نوري، لوله گاز و كابل مخابرات عمليات اجرايي سقف شمال مدتي متوقف بود كه بالاخره پس از ارائه راه كار از سوي اداره مخابرات ، اين كارگاه اقدام به بالا آوردن كابل هاي فيبر نوري در محدوده سقف نمود.

پس از حل شدن مساله فيبر نوري، اين كارگاه اقدام به بالا آوردن كابلها و مهار آنها در تراز بالاتر از بتن نمود و پارت هاي 1 و 2 و سپس 3 را اجرا نمود پس از آن مسير كوچه 56 منحرف و سپس محل پارت هاي4 و5 ( سر كوچه 56 )حفاري گرديد و كابل هاي اين پارت نيز بالا آورده شد و بتن سقف تكميل گرديد و سپس ضلع شمالي ايستكاه آسفالت و خيابان قصردشت به صورت كامل بازكشايي گرديد. همچنين جهت عبور آب در كانال شمال و جلوگيري از ريزش در زمان حفاري شفت شمال ديوار حائل و كانال بلوكي در ضلع شمال روي سقف اجرا گرديد .

سیکل طولانی جابجایی پایه های برق (مکاتبات ، معرفی به اداره برق ، تصویب طرح ، مجوز خاموشی) مهمترین عامل در تاخیر اجرای ضلع جنوبی ایستگاه و نيز تداخل با فيبر نوري در ضلع شمال مهمترين عامل كندي پيشرفت عمليات اجرايي سقف بوده است.پس از تكميل سقف مي بايست حفاري زيرسقف از طريق تونل B صورت مي گرفت. با توجه به اينكه تونل در تراز پايين به ايستگاه برخورد مي كرد در هنگام حفاري تونل و خاكبرداري ايستگاه امكان ريزش خاك بالاي تونل به داخل ايستگاه و نشست خيابان وجود داشته كه جهت رفع اين موضوع طرح مسلح كردن خاك بالاي تونل A وB در محل برخورد به ايستگاه از مشاور اخذ شد و انجام گرديد ، براي اين طرح 80 عدد گمانه حفاري و پس از نصب آنكر تزريق        گرديد.حفاري ايستگاه از سمت تونل B آغاز گرديد. در ابتدا با توجه به هم تراز نبودن ورودي تونل B با سقف ايستگاه گوه اي ناپايداردرابتداي ايستگاه ايجاد مي شدكه باروش برگردان جام بيل ميكانيكي به ايستگاه وارد شد در طرح سازه نگهبان ايستگاه ، دو رديف استرات با مقطع قوطي ساخته شده از تير ورق و يك لايه مش و شاتكريت برروي شمع هاي ايستگاه قرارگرفت.

 

                               نمايي ديگر از ايستگاه مطهري

حفاري ايستگاه با راندمان روزانه 3m 500 به صورت متوسط انجام و پس از ايجاد سكو در طرفين ( شمال و جنوب ) دژبركاري شمع ها و آزاد سازي سنجاقي انتظار نصب شده در شمع ها جهت مهار مش و اجراي شاتكريت صورت پذيرفت. حفاري و تحكيم ديواره ها همان طورکه در شکل زیر دیده می شود در مرحله اول ( تا تراز استرات اول ) و مرحله دوم ( تا تراز استرات دوم)   به پايان رسيد.

از طرفي بحث حذف استرات رديف فوقاني و نصب استرات هاي ساخته شده ، در تراز پايين از سوي پيمانكار مطرح و محاسباتي نيز براي اين مساله براي مشاور ارسال گرديد كه مشاور خواستار بر عهده گرفتن مسئوليت مسئله توسط پيمانكار شد كه در نهايت در جلسه هماهنگي شده پيمانكار مسئوليت حذف استرات را بر عهده گرفت . همچنين مطابق زمانبندي شفت شمال و جنوب مي بايست آغاز مي شد كه بدليل وجود يك رشته لوله آب آزبست و عدم امكان نگهداري آن و لزوم تعويض آن با لوله فلزي ، حفاري اين شفت ها هنوز شروع نشده است.

جهت شروع كردن عمليات حفاري شفت ها مي بايست عمليات زير اجرا گردد :

  1. جابه جايي لوله آزبست خط آب قصردشت در ضلع شمال و جنوب با لوله فلزي
  2. اجراي ديوار حائل روي سر شمع ها جهت تكميل سازه نگهبان و نصب بيس پليت جهت نصب استرات رديف بالا
  3. اجراي دال سر كوچه 56 و 71 جهت برقراري ترافيك كوچه ها
  4. شروع حفاري شفت ها

در حال حاضر كانالي جهت تعويض لوله آب در ضلع شمال و جنوبي حفاري و لوله هاي مذكور در حال نصب مي باشند. لازم بذكر است بدليل عدم تامين اتصالات نصب لوله هاي فلزي مدت ها متوقف بود و در نهايت پس از خريد اتصالات توسط پيمانكار و موافقت مشاور مبني بر جوشكاري مستقيم انشعاب ها به لوله اصلي (به دليل نبود سه راهي نافي در بازار) نصب لوله ها آغاز گرديد.

طرح تقويت استرات ها به اين كارگاه ابلاغ شد كه بدليل نبود نقدينگي اجراي آن به تاخير افتاد و نصب استراتهاي تزار پاييني ايستگاه آغاز گرديد كه به ميزان 90 درصد پيشرفت داشته است.لازم به ذكر است كمبود نقدينگي در طي ماه اخير و مواجه شدن جبهه هاي مختلف كارگاه با كمبود مصالح از جمله تير آهن و ورق ( جهت استفاده در تونل ها ) و مصالح شاتكريت و مش ( جهت استفاده در تونلها و ايستگاه ) در ابتدا باعث پايين آمدن راندمان جبهه هاي مختلف گرديد و كليه عمليات اجرايي بجز نصب استراتهاي ايستگاه در كارگاه متوقف بود.

 

 

رمپ دسترسي شماره 1

اين رمپ در قسمت مياني پروژه، مقابل دبيرستان دخترانه ده بزرگي واقع گرديده كه امكان دسترسي به فضای سبز غربی زیرگذر و از آنجا تونل B (به روش اتریشی ) و همچنين تونل كيلومتر 974+13 تا 006+14 در قسمت زیرگذر (به روش كندو پوش) را ميسر مي سازد. پس از ارائه ، تصویب و ابلاغ طرح ترافيكي زمین مورد نیاز رمپ به پیمانکار تحویل گردید.

در این قسمت پس از محصور كردن فضاي رمپ و اجراي گارد ريل ، 50 عدد از شمعهاي آن به طور كامل اجرا و سپس خاكبرداري آن انجام گردید .

رمپ دسترسی شماره 1 شامل دو قسمت روباز و تونلي بوده كه حفاري قسمت روباز به طور كامل صورت گرفته و تحكيم ديواره هاي آن ( مش و شاتكريت) 100 درصد اجرا شد.

   

                                  شیب بیش از حد رمپ1

                                        

نصب استراتهاي سر شمعها نيز 60 درصد پيشرفت داشته است. همچنين مقرر شد تحكيم تونل به روش قاب زني و مش و شاتكريت صورت گيرد ، حفاری مقطع تونلی رمپ 1 آغاز و با رسيدن به طول 35.2 متر و نصب 67 قاب به پايان رسيد.

در حال حاضر با خاكبرداري از ضلع غربي و تراز زير سقف و رسيدن از طريق اين رمپ به تراز Bench تونلB  كف تونل رمپ 1 با كف فضاي غربي زيرگذر همتراز شده و رمپ 1 بطور كامل باز گشايي شده است هم اكنون جابه جايي مصالح و حمل خاكهاي حاصل از حفاري تونل Cو تونل B و تراز زيرسقف ايستگاه از طريق اين رمپ انجام مي شود.

لازم به ذکر است حفاری مقطع تونلی به علت موازی شدن با اجرای سقف زیر گذر و وجود ترافیک شدید در این محدوده به ناچارکار متوقف گردید و بعد از مدت زمان کوتاهی مجدداً کار در این قسمت ادامه یافت. همچنين وجود ترافيك در برخي از ساعات شبانه روز به علت وجود مدرسه بزرگي منجر به توقف بارگيري خاك از طريق اين رمپ مي گردید.

همچنين در روز هاي بارندگي بدليل شيب زياد رمپ1 (15.5% ) امكان تردد كاميون و جرثقيل در رمپ نبود (حداکثر شیب مجاز تونل های مترو در طول مسیر 3 درصد ودر ایستگاها 1درصد وحداقل آن 0.5 درصدتوصیه شده است) كه اين مساله تاثير زيادي بر بعضي از فعاليتهاي ايستگاه و تونل C مي گذاشت.

 

                                                       

رمپ شماره 2 و تونل A

رمپ شماره 2 در قسمت غربي پرو‍ژه اجرا گرديد ، كه امكان دسترسي به تونل پارت A در كيلومتر 161+14 تا 362+16 را ميسر مي سازد. جهت دسترسي به اين تونل در طرح اوليه گزينه اي پيش بيني نشده بود كه پس از پيشنهاد اين رمپ و تصويب آن و ارائه مقايسه زمانبندي در صورت داشتن اين رمپ ، اجراي آن در دستور كار اين پيمانكار قرار گرفت . جهت تحكيم ديواره هاي آن با توجه به وجود لوله گاز در جنوب و كابلهاي فيبر نوري در شمال و عدم امكان اجراي شمع، Nailing در نظر گرفته شد. عمليات Nailing شروع و با سه دستگاه xy1 به اتمام رسيد.

خاكبرداري رمپ 2 نيز با شيب 12% جهت رسيدن به تراز Heading تونل انجام و سازه گشايه نيز اجرا گرديد. نصب سه قاب در گشايه انجام و بتن ريزي اطراف آن نيز اجرا شده است. مقطع تونل پارت A (بعد از گشايه) آغاز گردید و با نصب 218 عدد از قابهای Heading تونل و پیشروی به ميزان m187.3 به پايان رسيد .

 

                           شاتكريت رمپ 2

وجود لنز ماسه ای ریزشی در سینه کار تونل و نزدیک شدن این لنز به قسمت top تونل و در متراژ 112.3   باعث ریزش تونل تا مقطع آسفالت خیابان گردید که در این قسمت به سرعت تحکیم و بتن ریزی انجام گردید و حفاری تونل ادامه پیدا کرد. سپس در ادامه حفاري بدليل وجود رطوبت زياد در سينه كار تونل ريزش هاي متعددي انجام شده كه باعث پايين آمدن راندمان كار در تونل شد كه در ادامه در كيلومتر 166.7 بدليل سرريز شدن آب يكي از باغ ها در كانال آب شمال و جاري شدن آب فضاي سبز شهرداري در كانال آب ضلع جنوبي خيابان قصردشت تونل ريزش شديد تا مقطع آسفالت كرد كه باعث ايجاد حفره بزرگي در خيابان و صدمه زدن به كابل هاي فيبر نوري گرديد . پس از ريزش بلافاصه عمليات خاكبرداري از خاكهاي حاصل از ريزش تونل اجرا و تحكيم و سر هم بندي در سينه كار جهت بتن ريزي بالاي تونل انجام و حفره ايجاد شده در خيابان بوسيله بتن ريزي و اجراي Soil cement تا تراز كابلهاي نوري پر شد كه پس از ترميم كابلهاي فيبر نوري از سوي مخابرات تكميل گرديد.

بدليل شروع قابگذاري تونل رمپ 2 و همچنين ريزش تونل ، حفاري در تونل A متوقف شد كه با تكميل قابگذاري در رمپ 2 و بازشدن تونل شوسه ، دسترسي به اين تونل ممكن شد و عمليات حفاري Heading و قاب گذاری (شکل زیر) تونل A ادامه پيدا كرد.

همچنین جهت پر کردن فضاهای خالی بالای قابها حفاری گمانه ها و تزریق بتن انجام گرفت.

با توجه به تصمیم کارفرما مبنی به ايجاد ترافیک دو طرفه در خیابان قصردشت ، مقرر شد مقطع رمپ به صورت کامل حفاری و تحكيم گردد و این 54 متر به صورت کامل اجرا و پوشیده گردد.

جهت اتمام حفاری Heading و اجراي Bench تونل A پس از اجرای 54 متر اين كارگاه جهت صرفه جويي در زمان تحويل رمپ 2 پيشنهاد نمود كه از سيستم قاب گذاري و تحكيم موقت استفاده شود كه پس از بررسي مورد تاييد مشاور قرار گرفت .

قابگذاري در تونل رمپ 2 با تخريب ديواره هاي طرفين آغاز گرديد و با پيشروي به ميزان 54 متر و نصب 73 عدد از قابهای Heading و مش بندي و شاتكريت به پايان رسيد .

پس از پايان قابگذاري در قسمت Heading تونل A قابگذاري در قسمت Bench تونل A (54 متر محدوده تونل رمپ 2 ) آغاز كه با پيشروي به ميزان 54 متر و نصب 73 عدد قاب فلزي قسمت Bench به صورت كامل اجرا گرديد.

همچنين بدليل عبور و مرور ماشين آلات بر روي قسمت Bench تونل جهت جلوگيري از صدمه ديدن كف تونل همان طور که در شکل زیر دیده می شود به ميزان cm 30 خاكريزي در تونل انجام گرديد كه بايد بصورت دستي خاكبرداري شود.

پس از پايان قسمت 54 متر Bench محدوده تونل رمپ2   Bench تونل A آغاز و تا كنون به ميزان 172.3 متر طول پيشروي داشته است و 195 عدد از قابهاي فلزي آن نيز نصب گرديده است.همچنين در هنگام قابگذاري 54 متر هدينگ محدوده رمپ2 علي رغم هشدارهاي مكرر پيمانكار بر قطع آب كانال هاي خيابان قصردشت نشت آب از كانال هاي شمالي و جنوبي خيابان قصردشت به ترانشه هاي رمپ باعث ريزش هاي متوالي و پايين آمدن راندمان كاري و بالا رفتن خطر كار شدكه از آن جمله ريزش ترانشه شمالي رمپ 2 و رها شدن كابل هاي فيبر نوري و ريزش شديد در ترانشه جنوبي رمپ 2 كه موجب خراب شدن 5 قاب آخر (قاب شماره 56-60) شد را مي توان نام برد كه اين ريزش ها مهمترين عامل در تاخير در تكميل قاب گذاري و پوشاندن رمپ 2 بوده اند.پس از پايان 54 متر رمپ 2 جهت پوشاندن رمپ عمليات بتن ريزي روي قابها انجام گرفت و خاكريزي روي اين قسمت انجام مي گيرد همچنين تخريب ديواره هاي بلوكي روي سقف شوسه و عمليات خاكبرداري و عايق كاري روي سقف شوسه انجام گرفته است.

                                                      نمايي از تونل A

بدیهی است موضوع ايجاد ترافیک دو طرفه در خیابان قصردشت و اجراي مقطع تونلي رمپ2 زمانی به میزان دو ماه را به زمانبندی تونل A تحمیل كرده است

تونل B

عملیات اجرایی این تونل از کیلومتر 009+14 تا 161+14 به طول 53 متر در قسمت میانی پروژه بین فضای سبز غربی زیرگذر و ایستگاه آغاز گردید كه با پيشروي به ميزان 46.6 در قسمت Heading و نصب 68 عدد قاب فلزی در قسمت Heading ، به دليل نزديك شدن تونل B به ايستگاه و تكميل نشدن سقف ايستگاه ، قسمت Heading تونل B از فاصله 10 متري ايستگاه متوقف شد كه پس از آغاز حفاري و قابگذاري در قسمتBench تونل و پيشروي به ميزان 32.4 متر رمپي ايجاد شده و ادامه Heading تونل B مجددا آغاز گرديد و با پيشروي به ميزان 57.5 متر طول از قسمت Heading و نصب 81 عدد قاب فلزی ، قسمت Heading تونل به پايان رسيد.

حفاري Bench تونل B آغاز گرديد و با رسيدن به طول 32.4 متر بدليل ادامه حفاري Heading تعطيل و مجددا آغاز   گردید و با نصب 81 عدد قاب فلزي و پيشروي به ميزان m 57.5 به پايان رسيد.

همچنين بدليل عبور و مرور ماشين آلات بر روي قسمت Bench تونل جهت جلوگيري از صدمه ديدن كف تونل به ميزان cm 30 خاكريزي در تونل انجام گرديد كه بايد بصورت دستي خاكبرداري شود.

 

                                 نمايي از تونل B

اين كارگاه در ابتدا جهت اجراي Heading تونل B ماشين آلات و تجهيزات خود را در سكوي همتراز كف Heading مستقر نمود و پشتيباني از تونلB از طريق زيرگذر انجام مي گرفت كه با ادامه خاكبرداري از ضلع غربي و تراز زير سقف و رسيدن به تراز Bench تونلB ، كف تونل رمپ 1 با كف فضاي غربي زيرگذر همتراز شده و رمپ بطور كامل باز گشايي شد و ادامه پشتيباني و حمل خاكهاي حاصل از حفاري تونل Cو تونلB و   تراز زير سقف ايستگاه از طريق اين رمپ تا كنون انجام گرفته است.

 

تونل C

پس از خاكبرداري از زير سقف زيرگذر و دستيابي به سينه كار تونل C حفاري هدينگ اين تونل آغاز شده كه تا كنون 126متر طول حفاري و 179 عدد از قابهاي فلزي هدينگ نصب گرديده است .

 

                           حفاري هدينگ(Heading) تونل C

در همین زمان حفاري Bench تونل C آغاز گرديد و با رسيدن به طولm 26.6 متوقف شد و در تونل رمپي جهت ادامه حفاري هدينگ ايجاد گرديد سپس با توجه به دستور مشاور مبني بر اجراي هدينگ و بنچينگ تونل به صورت همزمان حفاري در قسمت بچينگ مجددا آغاز ولي بدليل كمبود امكانات ( به ويژه تيرآهن ، ورق و مش و مصالح شاتكريت) كه ناشي از كمبود نقدينگي كارگارگاه بود همزمان با پيشروي در قسمت Head و Bench  تعطيل گرديد. كه تا كنون قسمت Bench  تونل به ميزان 99 متر پيشروي داشته و 137 عدد قاب نصب گرديده است.

جهت اجراي Head و Bench  به صورت همزمان كارگاه ناگزير از گذاشتن يك دستگاه لودر در قسمت Top تونل جهت حفاري و حمل خاك و ريختن خاك در قسمت Bench  و از آنجا بارگيري و حمل شد..همچنين شفت هوادهي تونلC حفاري و سبد آرماتور آن نيز نصب و بتن ريزي و به صورت كامل اجرا گرديد.

جهت جلوگيري از بروز خطر در زمان ريزش در تونل C ، طرح ترافيكي بالاي تونل C از سازمان ترافيك اخذ شده كه اين طرح در دو فاز ( فاز 1 بستن جزيره به طول 20 متر در محل حفاري در آكس خيابان و هدايت ترافيك به طرفين خيابان و فاز 2 در زمانهاي ريزشي بودن تونل بستن حد فاصل ميدان مطهري و خيابان ولي عصر 9 مي باشد ) اجرا مي گردد.

همچنين به دليل جلوگيري از نفوذ آب جاري در كانالهاي طرفين خيابان قصردشت به تونل ، كانالها نيز در حال ايزوله شدن هستند .

تونل J قطعه 7 :

پس از پوشاندن رمپ دو و مطابق دستور كارفرماي طرح ، دسترسي به تونل A جهت تكميل Head و اجراي Bench  و لاينينگ از طريق رمپ وافع در باغ حجازي كه در قطعه 7 ( 230 متر قبل از محل اتصال قطعه 7 و 8 ) تعريف و به اين كارگاه معرفي گرديد . با توجه به وجود 230 متر تونل مربوط به قطعه 7 در مسير و وجود تداخل بين اين كارگاه و شركت شوسه ، اختلالاتي در پيشروي تونلA حادث شد كه در نهايت مقرر شد كه اين كارگاه قسمت لاينينگ ديواره هاي باقيمانده از 230 متر مذكور را ( قطعه J به ميزان 170 متر) انجام دهد.

فعاليت ها شامل تراشيدن شمع ها جهت آزاد سازي آرماتور ، آرماتور بندي ديواره ها ، قالببندي و بتن ريزي ديواره ها و تكميل كف مي باشد كه تا كنون به ميزان3 m216 بتن ريزي ديواره اجرا شده است.

 

پایان تراشیدن شمع ها برای آزاد سازي آرماتور آرماتوربندی وقالببندی وبت

اشتراک بگذارید:


پرداخت اینترنتی - دانلود سریع - اطمینان از خرید

پرداخت هزینه و دریافت فایل

مبلغ قابل پرداخت 6,000 تومان

درصورتیکه برای خرید اینترنتی نیاز به راهنمایی دارید اینجا کلیک کنید


فایل هایی که پس از پرداخت می توانید دانلود کنید

نام فایلحجم فایل
metro_944032_2718.zip11.4 MB





محبوبترین محصولات
پرفروش ترین محصولات
نظرسنجی
کدام نوع از فایل های زیر مورد نیاز شماست